We beginnen met de definitie van de termen, vervolgens het verschil en en tot slot een aantal manieren om zoekopdrachten te gebruiken voor het uitzetten van een zoekwoordenstrategie.
Wat zijn zoekopdrachten?
Zoekopdrachten zijn wat mensen zoeken. Wanneer je Siri iets vraagt (een zoekopdracht) of dingen typt (een zoekopdracht) in Google en op “zoeken” drukt, staat dat bekend als een zoekopdracht. De term zoekopdracht verwijst alleen naar de letterlijke tekst die wordt gebruikt om een zoekopdracht te starten.
Welke informatie een gebruiker wil ophalen, staat bekend als de zoekintentie. Deze intentie vloeit voort uit een behoefte. Bij een informatieve zoekintentie is iemand op zoek naar informatie, bijvoorbeeld wanneer Hemelvaart 2023, dit geval de specifieke datum van Hemelvaart in 2023.
Wat zijn zoekwoorden?
Zoekwoorden vormen de basis van zoekcampagnes. Dit zijn de woorden of woordgroepen waarop je een betaalde zoekopdracht of organische marketingcampagne bouwt. Zoekwoorden zijn de exacte term of woordgroepen die u wilt dat uw website op Google wordt weergegeven.
Het verschil
Het verschil tussen zoekwoorden en zoekopdrachten heeft te maken met of je het hebt over de actie van een gebruiker of de actie van een marketeer. Gebruikers kennen zoekwoorden niet en geven niet om zoekwoorden. Ze willen gewoon een antwoord op hun vraag. Marketeers? Die geven veel om zoekopdrachten.
Begrijpen wat de doelgroep in Google typt en hoe dat zich verhoudt tot de inhoud en advertenties, is essentieel voor het maken van marketingcampagnes die resultaten opleveren. Dit is waar het begrijpen van de intentie van de gebruiker een rol speelt. Gebruikers zoeken op verschillende manieren naar dezelfde inhoud.
De exacte volgorde van de woorden kan verschillen of de gebruiker kan een bepalend woord toevoegen aan zijn zoekopdracht, maar over het algemeen zal Google begrijpen dat de beoogde betekenis van het zoekwoord hetzelfde is.
We spreken een aantal zoekopdrachten die herleidt kunnen worden aan een zoekwoord, zoals de zoekopdrachten “Google Analytics voor beginners”, “Google Analytics 4”, “Google Analytics instellen” en “Google Analytics uitleg” herleidt worden aan het zoekwoord “Google Analytics”.
Dit voorbeeld laat zien hoeveel verschillende zoekopdrachten gebruikers naar hetzelfde (hoofd)zoekwoord kunnen leiden.
Je kunt zoekopdrachten en zoekwoorden door elkaar blijven gebruiken, maar houd er rekening mee dat het verschil tussen zoekopdrachten en zoekwoorden de kracht heeft om de denkwijze over marketingstrategie te veranderen.
Hoe kun je zoekopdrachten gebruiken om je zoekwoordenstrategie te verbeteren?
Als je bovenaan Google staat voor het juiste zoekwoord, kan dit veel geld opleveren voor je bedrijf. Wat als er een manier was om de daadwerkelijke zoekopdrachten van je publiek te gebruiken om je zoekwoordenstrategie te optimaliseren? Ik zal je in drie stappen laten zien hoe je de zoekopdrachten van je publiek kunt gebruiken om je zoekwoordenstrategie te verbeteren. Met gratis tools heb je al toegang tot Google Search Console en Google Search.
1. Horizon uitbreiden met Google Autocomplete
Als we ons voorbeeld van Google Analytics voorzetten, is mijn belangrijkste zoekopdracht Google Analytics. Nu is het tijd om onze horizon te verbreden door te leren welke varianten of gerelateerde termen gebruikers mogelijk ook zoeken. Om deze methode te laten werken, moeten we een paar instellingen aanpassen.
Log uit bij Google of open een privévenster om ervoor te zorgen dat je zoekgeschiedenis de resultaten niet beïnvloedt. We willen voorspellingen zien voor de locatie waar onze doelgroep woont. Dus als de doelgroep zich op een andere locatie bevindt, dan moet je een VPN gebruiken.
Open nu Google Zoeken en typ een van de trefwoorden in die je gevonden hebt, maar druk niet op enter. Als je bijvoorbeeld Google Analytics in de zoekbalk typt, zie je zoiets als dit:
Terwijl je typt probeert Google te voorspellen waarnaar je op zoek bent op basis van de relevante zoekopdrachten van andere gebruikers. Dit wordt Google Autocomplete genoemd.
Google Autocomplete biedt een groot voordeel, aangezien het op effectieve wijze long-tail-zoekwoorden, waarnaar het meest wordt gezocht, blootlegt. Long-tail zoekwoorden zijn meestal minimaal drie woorden lang en geven een duidelijke klantbehoefte weer.
Laten we een voorbeeld nemen van hoe je Autocomplete kunt gebruiken. Voer een van de voorbeelden van waardevolle zoekwoorden in en noteer alle relevante zoekopdrachten voor je doelgroep of bedrijf. Je kunt het alfabet doorlopen door iedere keer een andere letter achter het zoekwoord te plaatsen. De voorspelling van zoekwoorden zal iedere keer veranderen.
Probeer een onderstrepingsteken toe te voegen aan het begin, midden en of einde van het zoekwoord. Ook dan zullen er andere resultaten tevoorschijn komen die mogelijk interessant zijn. Dit ziet er vergelijkbaar uit als de afbeelding hierboven.
Je kunt ook een bepalend woord toevoegen aan de zoekopdracht, bijvoorbeeld wat, hoe, wanneer of waarom.
Bezoek de verschillende pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines, met speciale aandacht voor welke resultaten worden weergegeven. Klik door naar de verschillende webpagina’s in de zoekresultaten. Dit zal je helpen om belangrijke long-tail-zoekwoorden te vinden en te ontdekken wat de zoekintentie is van de gebruiker.
2. Ontdekken van zoekopdrachten van bezoekers
De meest effectieve vorm van zoekwoordenonderzoek is door te ontdekken naar welke zoekopdrachten gebruikers van je website zoeken. De enige juiste manier om dit te doen is door zoekopdrachten te onderzoeken in plaats van alleen zoekwoorden. We doen dit met Google Search Console.
Open Google Search Console. Selecteer je website in het keuzemenu in de linkerbovenhoek en klik vervolgens op “Prestaties”.
Standaardinstellingen stellen het zoektype automatisch in op web en het datumbereik op de laatste drie maanden. Afhankelijk van het volume en de seizoen gebondenheid, kan dit prima zijn, maar je kunt het ook naar gelang aanpassen.
Klik op het plusteken “Nieuw” en selecteer “Pagina”. Vul daar een waardevolle URL in die je wilt onderzoeken en klik op toepassen.
Klik in de tabel op “Landen” om het land te selecteren waarvoor je een analyse uitvoert. Klik vervolgens in de tabel op zoekopdrachten. In deze weergave zie je de belangrijkste zoekopdrachten waarnaar je doelgroep de afgelopen drie maanden heeft gezocht. Je kunt op deze manier de waardevolle pagina’s en zoekopdrachten ontdekken.
De tabel sorteert automatisch op het aantal klikken. Dat betekent dat een gebruiker een pagina in de zoekresultaten heeft gezien (vertoning) en er vervolgens op heeft geklikt (klik). Sommige hiervan zullen vergelijkbaar zijn en andere kunnen verschillende zoekintenties hebben. Noteer de top twee tot vijf zoekopdrachten met de grootste interesse (klikken) en relevantie voor je bedrijf.
Op dit moment hebben we een lijst met zoekopdrachten waarop gebruikers hebben geklikt en vervolgens op een zeer waardevolle manier interactie hebben gehad met onze website.
Tot slot
Inzicht in het verschil tussen zoekopdrachten en zoekwoorden is de sleutel tot het creëren van zoekwoordenstrategieën die werken. Zoekopdrachten verwijzen naar de tekst die je doelgroep zoekt, terwijl zoekwoorden de termen zijn waarin je investeert. Zodra je de relatie tussen deze twee termen begrijpt, kijk je op een andere manier naar een zoekwoordenonderzoek of -strategie en kun je het verschil maken. En maak gebruik van de tools die binnen handbereik zijn, zoals Google Search en Google Search Console. De zoekopdrachten van je klanten gebruiken om te ontdekken in welke zoekwoorden je moet investeren, dat is pas slim.
Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van JM Promotions